Audi Sport præsenterer 2016 sæsonen

  • Ny Audi R18 hybridracerbil til 24-timers-løbet i Le Mans i 2016
  • Uforandret kørerteam til DTM
  • Stor efterspørgsel efter den nye GT3-sportsvogn Audi R8 LMS

Med den mest kraftfulde og effektive racerbil, som Audi nogensinde har bygget, går mærket med de fire ringe ind i motorsportssæsonen 2016. Den nye Audi R18 fik lørdag verdenspremiere ved Audi Sport-sæsonafslutningen (Audi Sport Finale 2015) i München. I DTM-serien satser Audi på kontinuitet med et uforandret kørerteam. I GT-Sport-serien er den nye Audi R8 LMS klar til sin første komplette racerløbssæson. I Audi Sport TT Cup 2016 er der 125 ansøgere til de 20 startpladser. 

 

Audi Sport har givet Audi R18 til 2016-sæsonen en grundlæggende ny konstruktion. LMP1-racerbilen, som bl.a. skal køre 24-timers-løbet i Le Mans, har en innovativ aerodynamik, står for næste skridt inden for letvægtskonstruktioner og omfatter et ændret hybridsystem med litium-ion-batterier som energilager samt en effektivitetsoptimeret TDI-motor.

"Med vores nye Audi R18 sender vi et klart signal: Audi fortsætter med at give gas i motorsporten – i Le Mans helt bevidst med TDI, som er den mest succesfulde effektivitetsteknologi til biler i verden", siger Audis motorsportschef Wolfgang Ullrich.

I FIA-verdensmesterskabet i udholdenhedsløb WEC 2016, der begynder den 17. april i Silverstone (Storbritannien), starter Audi Sport Team Joest med to nye Audi R18. Af hensyn til en maksimering af omkostningseffektiviteten har Audi og koncernpartneren Porsche aftalt, at de også ved WEC-sæsonens højdepunkt, 24-timers-løbet i Le Mans, stiller til start med to biler hver i stedet for som senest med tre biler.

I DTM satser Audi på kontinuitet: Alle otte kørere, som var med i 2015 og sørgede for i alt ti Audi sejre i 18 løb, er med ombord igen. Den eneste ændring er, at Adrien Tambay og Nico Müller bytter team. På den måde ønsker Audi Sport at give mærkets to yngste DTM-kørere nye impulser. De mangeårige Audi Sport-teams Abt Sportsline, Phoenix og Rosberg vil igen stå for indsættelsen af de otte Audi RS 5 DTM-biler.

I forbindelse med GT-Sport-serien er udviklingen af den nye Audi R8 LMS afsluttet, og udleveringen til kunderne er allerede i gang. På grund af den store efterspørgsel er Audi Sport customer racing i gang med at undersøge mulighederne for at øge den produktion, der er planlagt til 2016-sæsonen. Oprindeligt var der planlagt 45 eksemplarer.

Audi kundeteams vil stille til start med den nye Audi R8 LMS på fire forskellige kontinenter i 2016-sæsonen. Den nye model får i 2016 også debut i Audi R8 LMS Cup i Asien. Af særlige højdepunkter i kalenderen for Audi Sport customer racing kan nævnes de to 24-timers-løb på Nürburgring (D) og i Spa (B), 12-timers-løbet i Bathurst (AUS) og FIA-GT World Cup i Macau (MAC).

Audi Sport TT Cup vil efter den succesrige premieresæson igen blive kørt i forbindelse med udvalgte DTM-løb. Antallet af permanente kørere vil blive øget fra 18 til 20. Den endelige udvælgelse af de unge kørertalenter vil finde sted efter et udvælgelsesarrangement den 4./5. december i Vallelunga (I). quattro GmbH har i alt modtaget 125 ansøgninger fra 36 forskellige lande.

"Vi er stolte over også i 2016 at kunne repræsentere Audi mærket med et så omfattende engagement i motorsporten", siger Wolfgang Ullrich. "Den nye Audi R18 er et stort skridt, som vi forventer os meget af i Le Mans og i WEC. I DTM havde vi allerede i 2015 den stærkeste bil. Det vil vi bygge videre på. Og den store efterspørgsel efter den nye Audi R8 LMS glæder os lige så meget som de mange unge talenter, der interesserer sig for Audi Sport TT Cup." 

Se flere billeder her: www.audi-mediacenter.com